“Kruip maar eens in het hoofd van je ontvanger”
Pakkende boodschap maken
Gouden regels
Dag in dag uit worden er boodschappen verteld. In brieven, persberichten, beleidsplannen, bij de lancering van een project, in kranten, door woordvoerders, in lobbytrajecten, speeches, enzovoorts. Een goede boodschap is niets anders dan antwoord geven op vragen die buiten leven en je eigen doel daaraan verbinden. Dat klinkt simpel, en eigenlijk is het dat ook. Toch gaat het ook wel eens mis. Want kruip maar eens in het hoofd van je ontvanger. Daarvoor moet je precies weten hoe die denkt en waaraan hij behoefte heeft. En ook nog eens op dat moment. Maar je moet ook weten wat je zelf wilt. Voor het maken van een pakkende boodschap zijn er een paar gouden regels. Heb je die eenmaal door, dan kun je ze op allerlei situaties loslaten en vergeet je ze nooit meer.
Mijn bijdrage
Je kunnen inleven in de ontvanger is een voorwaarde voor het maken van een pakkende kernboodschap. In mijn rol als procesbegeleider vergroot ik het bewustzijn van organisaties om van ‘buiten naar binnen te denken’. De inhoud van de workshop is aan actuele cases gekoppeld. Na een workshop pakkende boodschap maken, liggen alle ingrediënten op tafel voor een goede kernboodschap.